top of page

Samenwerkingsafspraken

In het kader van het decreet leersteun zijn personeelsleden van verschillende leersteuncentra op uw school aanwezig om leersteun op te nemen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en hun leerkrachten en schoolteam.

We vinden het belangrijk om een goede samenwerkingsrelatie tussen uw school en de leersteuncentra na te streven.

Met dit document willen we samen in gesprek gaan om te kijken hoe we de samenwerking tussen de

leersteuncentra en jouw school vorm kunnen geven.

​

1. Wie ondersteunen we?

We ondersteunen leerlingen in het gewoon onderwijs met een Gemeenschappelijk Curriculum (GC) - verslag of Individueel Aangepast Curriculum (IAC)-verslag of OV4-verslag en hun leerkrachten/school. Dit verslag komt er nadat er samen met het CLB al een weg is afgelegd. In dit document staat wat de leerling nodig heeft om tot leren te komen (= de specifieke onderwijsbehoeften) en de bijhorende ondersteuningsbehoeften van de leerkracht.

 

Wij bieden leersteun voor de volgende types:

  • Leersteuncentrum Noord-Brabant: Type 2, Type 3, Type 9, Type basisaanbod

  • Specifiek leersteuncentrum 467: Type 4, Type 6, Type 7

 

2. Wat doen we?

  • We ondersteunen in fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm (2 = uitbreiding van zorg, 3 = IAC).

  • We vertrekken vanuit de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en)/school.

  • We werken op leerling-, leerkracht- en/of teamniveau.

  • We beogen systeemversterkend aan de slag te gaan, zodat de leerling, de leerkracht en de school nadien zelfstandig verder kunnen.

 

3. Wie zijn onze partners?

  • We werken samen met alle betrokkenen: school, ouders, leerling, CLB, pedagogische begeleidingsdienst, eventueel externen (bv. revalidatiecentra, therapeuten,...)

  • Iedereen heeft zijn eigen rol en taak.

  • Alle partners werken samen rond de leersteunvraag en zijn samen verantwoordelijk. We zien leersteun als een ‘samen-verhaal’ in co-creatie.

​

4. Welke principes hanteren we?

  • De school heeft de regie over het totale onderwijsleerproces, en over het beleid op leerlingenbegeleiding, waar leersteun deel van uitmaakt.

  • De intensiteit van de leersteun wordt bepaald op basis van de noden van de leerling en de leervraag van het leraren/schoolteam.

  • De leersteun is flexibel en op maat: de leersteun blijft niet automatisch een volledig schooljaar doorlopen en zal niet elke keer op dezelfde manier ingevuld worden. Samen bespreken we bij de opstart de mogelijke intensiteit en frequentie.

  • We ondersteunen vanuit inclusiedenken : we zien leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften als een deel van de klasgroep. Samen met alle partners proberen we aanpassingen te doen, zodat elke leerling kan leren en participeren in de klasgroep. Leersteun wordt maximaal ingebed binnen de klaspraktijk.

  • In de meeste situaties is er geen pasklaar antwoord. Daarom proberen we samen naar oplossingen te zoeken.

  • De overheid voorziet een verschillende manier van omkadering tussen de kleine types (type 2, 4, 6 en 7) en de brede types (type basisaanbod, type 3 en type 9).

 

Leersteuncentrum Noord-Brabant:

De organisatie van de leersteun voor de brede types komt uit een gesloten puntenenveloppe. Wanneer er veel leerlingen zijn met een verslag (GC, IAC, OV4), kan dit invloed hebben op het al dan niet opstarten, de intensiteit, duur en frequentie van de leersteun.

Dit is anders voor leerlingen met een type 2 verslag: we genereren middelen per GC/IAC- verslag. Telling 1 oktober en 1 februari.

​

Specifiek leersteuncentrum 467:

We genereren middelen per GC/IAC/OV4-verslag.

 

5. Hoe gaan we te werk?

 

Aanmelding

  • De school meldt aan voor een leersteuntraject bij LSC Noord-Brabant (ook voor de leersteunvragen types 4,6 en 7) via Diplon.

Opstart leersteun

  • Validatie:

    • We valideren de aanvraag nadat het verslag van het CLB is doorgenomen.

    • We wijzen het dossier toe aan de leerondersteuner(s).

  • Beeldvorming en afstemming:

    • We maken kennis met elkaar en verduidelijken onze werking aan leerkrachten:

      • De leerondersteuner zet in op participerend observeren.

      • We voeren een afstemmingsgesprek met leerkrachten/zorgteam.

      • De school deelt relevante informatie uit het zorgdossier met de leerondersteuner.

    • Startoverleg:

      • De leerondersteuner contacteert de zorgcoördinator/ leerlingbegeleider om deze vergaderingen in te plannen. Aanwezigheid van leerkrachten en ouders/voogden is noodzakelijk bij dit overleg, de aanwezigheid van het CLB is hierbij wenselijk. De ouders/voogden kunnen derde partijen uitnodigen voor dit overleg. We betrekken ook de leerling hierbij op zijn/haar niveau.

      • De focus van dit overleg is verdere beeldvorming, de aanzet van het leersteunplan (afspreken doelen, acties,...) en het inplannen van een evaluatiemoment met alle betrokken partners.

Belangrijke elementen in leersteun:

  • We werken met de leerling, de leerkracht(en) en/of het schoolteam. We implementeren samen de redelijke aanpassingen die inclusief onderwijs mogelijk maken.

  • Deze implementatie is een gedeelde verantwoordelijkheid.

  • We formuleren concrete doelen en verfijnen de leervragen van de leerkrachten/schoolteam.

Cyclisch evalueren: we streven ernaar om periodiek een evaluatieoverleg te plannen.

  • Tijdens deze evaluatie wordt:

    • Het leersteunplan en zijn doelen op fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm en de leervragen bijgestuurd en besproken.

    • Leersteun gecontinueerd (rekening houdend met de leerling/leerkracht/klasniveau en intensiteit van werken)

    • Leersteun tijdelijk on hold gezet.

    • Leersteun afgerond.

  • We werken handelingsplanmatig volgens een leersteunplan. Dit is helder voor leerkrachten, zorgteam en ouders.

  • Naast het formeel evaluatieoverleg, vinden ook voldoende structureel overleg en informele contacten plaats om de leersteun in de dagelijkse praktijk vorm te geven. We vinden het belangrijk bij de betrokken leerkracht(en) af te toetsen hoe zij graag willen communiceren.

  • Leerondersteuners kunnen zelf contact opnemen met de ouders/voogden via mail. De leerondersteuner kan ook rechtstreeks met de leerling communiceren. Dit zal steeds gebeuren met medeweten van en volgens afspraken met de school.

​

6.Afwezigheden

  • Bij afwezigheid van de leerondersteuner brengt de leerondersteuner of het (s)LSC zo snel als mogelijk de school op de hoogte.

  • We vragen aan de school om de leerondersteuner te verwittigen indien leersteun niet kan doorgaan, als er bv. een extra-muros-activiteit gepland staat.

  • Het leersteuncentrum organiseert wekelijks een teammoment. Op dat moment zijn de leerondersteuners niet beschikbaar.

​

7. Praktische afspraken

Het LSC vraagt aan de scholen om een aantal dingen ter beschikking te stellen:

  • WIFI-code.

  • Materiaal (lamineerhoesjes, kopieertoestel) om materialen te maken in kader van de geboden leersteun op school. Dit gebeurt steeds in afstemming met de betrokken leerkracht.

  • Een login voor de relevante schoolplatformen.

  • Het LSC en de school geven elkaar een overzicht van de pedagogische studiedagen en verlofdagen.

​

8. Preventie en veiligheid

Om de veiligheid en de gezondheid van onze leerondersteuners op school te waarborgen, willen wij uw engagement vragen om:

  • De leerondersteuners te informeren over het onthaalbeleid van de school. Belangrijke elementen om te bespreken zijn: brandveiligheid en evacuatie, EHBO en psychosociale aspecten.

  • De leerondersteuner te informeren over de risico’s en aangepaste veiligheidsmaatregelen (kledij/beschermingsmiddelen) te voorzien bij werkplaatsen, ateliers en keukens waar de leersteun plaatsvindt.

  • Hen op de hoogte te brengen in geval van uitbraak van epidemieën of risico-virussen en de procedure met hen door te nemen.

  • Stemt u of uw preventieadviseur graag verder af met betrekking tot dit thema, dan kunt u onze preventieadviseur bereiken via peter.bauwens@lscnb.be of dominique.dauwen@slsc467.be

​

9.Aanvullingen school

 

Wat wil de school nog bespreken/afspreken in onze samenwerking?

De kleine lettertjes: deze afspraken zijn algemeen, concretiseringen op casusniveau worden opgenomen in het leersteunplan van de desbetreffende leerling.

 

10. Bij wie kan je terecht?

 

​

samenwerkingsafspraken.png

Je kan de samenwerkingsafspraken hier downloaden in PDF.

bottom of page