
Visie
Het Leersteuncentrum Noord-Brabant gelooft in inclusief onderwijs, vanuit de visie van de katholieke dialoogschool. Onze aanpak beoogt dat leerlingen volwaardig kunnen deelnemen aan het dagelijkse klas- en schoolgebeuren, zelfredzaam kunnen zijn en zich zo thuis voelen in de klas en op school.
Wij geloven in de talenten en de groeimogelijkheden van elke leerling. Dat motiveert ons om een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur mogelijk te maken.
Kwaliteitsvolle leersteun
​We bieden leersteun op leerling-, leerkracht- en schoolteamniveau vanuit de leervraag van leerkrachten en schoolteams op basis van de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Dat gebeurt in het kader van de uitbreiding van zorg of bij een individueel aangepast curriculum. In co-creatie installeren we werkbare redelijke aanpassingen. Zo streven we naar maximaal effect op de klasvloer.
Samenwerking als sleutel
Om onze leersteun vorm te geven, vertrekken we vanuit verbinding tussen alle betrokkenen.
​
We zetten in op een constructieve samenwerking met leerlingen, leerkrachten en ouders. Leerlingen nemen actief deel aan hun eigen leerproces, leerkrachten zetten hun expertise in en ouders zijn waardevolle partners met unieke inzichten. Daarnaast werken we nauw samen met externe partners zoals CLB's en pedagogische begeleidingsdiensten om onze leerlingen optimaal te ondersteunen.
Multidisciplinaire werking
De kracht van ons multidisciplinair team ligt in de veelzijdige expertise en het leren van elkaar. We verbreden en verdiepen onze expertise via intervisie, casusbespreking, teamoverleg, interne en externe vormingen, etc.
​
Een unieke kracht van ons LSC is de inzet van doelgroepspecifieke focusteams. Deze teams zijn voorlopers in het bieden van intensieve, coachende trajecten, in nauwe samenwerking met de leerondersteuners op de scholen. Deze aanpak stelt ons in staat waardevolle inzichten te verzamelen, die we vervolgens delen met ons netwerk van ondersteuners en scholen.
Op weg naar een inclusieve maatschappij
Inclusief onderwijs en een inclusieve maatschappij zijn gebaseerd op het principe dat iedereen, ongeacht achtergrond, capaciteiten of beperkingen, gelijke kansen moet krijgen om deel te nemen aan alle aspecten van het leven.
​
Ons leersteuncentrum zet zich hiertoe vol overtuiging in. We kiezen bewust voor diversiteit als meerwaarde, de rijkdom van het verschil. Onze visie op duurzaam onderwijs is gebaseerd op het principe dat wat werkt voor een leerling met specifieke onderwijsbehoeften, vaak ook positieve effecten heeft voor de hele klas.
