top of page

Kernopdracht

Wat doen we juist? 

Onze kernopdracht bestaat eruit leerlingen met SOB en hun leerkrachten te begeleiden en het creëren van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.  

Een school die openstaat voor iedereen en ervan uitgaat dat elk kind unieke talenten heeft, is een inclusieve school. 

Artikel 24 van het VN-Verdrag waarborgt het recht op onderwijs voor personen met een handicap en stelt het principe van inclusief onderwijs voorop. 

Elk kind moet toelating krijgen om deel te nemen aan het algemeen onderwijssysteem, dit is een recht én een verplichting. 

De school past zich bijgevolg aan aan de leerlingen. In plaats van “Wat heeft de leerling?”, stellen we ons de vraag “Wat heeft de leerling nodig?”. We gaan op zoek naar maatregelen die nodig zijn om de schoolomgeving zoveel mogelijk aan te passen, dit noemen we redelijke aanpassingen. 

Inclusief onderwijs betekent dat alle leerlingen recht hebben op kwalitatief onderwijs waarbij leerontwikkeling en participatie belangrijke streefdoelen zijn, dit op maat van elk kind. 

Wat is onze opdracht? 

Het leersteuncentrum heeft een enthousiast team van een 110-tal gemotiveerde ondersteuners. Samen met onze verschillende partners, zoeken we naar een ondersteuning op maat van elke leerling, elke leerkracht en elke school. 

We zijn een multidisciplinair team waarbij zowel leerkrachten als paramedici ( logopedisten, ergotherapeuten, kinesisten orthopedagogen, psychologen,…) vertegenwoordigd zijn. Heel wat leerondersteuners hebben ervaring in het buitengewoon en/of in het gewoon onderwijs en hebben door hun opleiding en/of ervaring kennis verworven omtrent de verschillende doelgroepen (leerstoornis, mentale beperking, gedrags- en emotionele stoornis, autismespectrumstoornis (ASS). 

 

De school slaat de handen in elkaar om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van elke leerling (fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm). Indien de zorg van de school ontoereikend blijkt te zijn, bestaat de mogelijkheid om ondersteuning in te roepen, dit mits tussenkomt van het CLB die hiervoor een verslag schrijft. 

Wij zijn ervan overtuigd dat een samenwerking tussen verschillende (net)werkpartners een must is om inclusief onderwijs waar te maken.  De specifieke onderwijsbehoeften van de leerling staan steeds centraal om leersteun te bieden op fase 2.  

 

Wat werkt voor een leerling met specifieke onderwijsbehoeften, werkt vaak voor de hele klas. Het aanbieden van ondersteuning op maat, versterkt op die manier het onderwijssysteem voor iedereen. Wij geloven dat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in staat zijn tot leren en participeren, indien de nodige redelijke aanpassingen kunnen aangeboden worden. Op die manier kunnen zij zich maximaal ontplooien binnen een setting van gewoon onderwijs. 

 

Samen met de leerkrachten, de schoolteams en de ouders gaan we op zoek welke redelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om het leren en participeren maximaal te stimuleren. 

creëren van een inclusieve klaspraktijk

Onze coachende rol

Als gelijkwaardige partner gaan we samen met de leerkracht en/of schoolteam aan de slag. De leerling met specifieke onderwijsbehoeften staat hierbij centraal. 

We zoeken samen naar mogelijkheden die barrières in het leren en participeren kunnen opheffen. Vanuit de vaardigheden, talenten en mogelijkheden van de leerkracht en de school gaan we op zoek naar versterkende elementen. 

De leerkracht/school doet ertoe! 

Wat wenst de leerkracht met deze leerling in deze context te bereiken en wat is daarvoor nodig? De ondersteuner zal in verbinding met de leerkracht tegemoet komen aan deze vraag. 

Vanuit leersteun en coaching zal de ondersteuner de leerkracht en/of het schoolteam vooruit helpen zodat ze nadien op eigen kracht verder kunnen. 

naar boven
bottom of page