Duiding vormgeving
Hoe wij ons organiseren en samenwerken
De honingraat als basis voor de structuur van het organigram van onze organisatie staat model voor de manier waarop we ons willen organiseren en waarop we willen samenwerken:
• kan tegen stootje en is stabiel
• benut de ruimte optimaal
• brengt de samenwerking tussen intern de verschillende leerondersteuners, beleid, bestuur en extern de partners in beeld
In de aanloop naar de transitie van ondersteuningsnetwerk naar leersteuncentrum, werden de ondersteuners bevraagd en uitgenodigd om mee na te denken over de interne samenwerkingscultuur. Deze willen we behouden en versterken als honing die de honingraten samenhoudt.
Centraal staat in ons organigram de leersteun geboden aan de leerling met specifieke
onderwijsbehoeften.
De leersteun wordt vormgegeven in samenwerking met de leerkracht(en) en het
schoolteam. Het is de leerkracht of het team die rekening houdend met de
ondersteuningsbehoeften van de leerling, een leervraag stelt waarmee de ondersteuner aan
de slag kan.
De leerondersteuner staat in rechtstreeks contact met de leerling, leerkracht, school. Naast
het leerling- en leerkrachtgericht leersteun bieden, heeft hij of zij ook de opdracht om in de
school op zoek te gaan naar kansen om inclusieve klaspraktijken en schoolcultuur te
bevorderen.
Elke school heeft 1 ankerondersteuner. Dit is een vertrouwd figuur op de school in functie van
continuering en heeft zo de mogelijkheid om ook schoolbrede samenwerkingen op te zetten met het
oog op inclusie. Naast het bieden van leersteun op de school is de anker ook de ambassadeur van het
leersteuncentrum, het rechtstreekse contact. Hij of zij gaat geregeld in gesprek met de school- en zorgverantwoordelijken over de kwaliteit van de leersteun, het flexibel aanbieden van leersteun en de
leervraag van het leerkrachtenteam naar teamgerichte leersteun.
De leerondersteuners van verschillende scholen in eenzelfde regio vormen samen één van de 12
regioteams. Een regioteam bestaat uit een 8tal leerondersteuners die leersteun bieden op scholen die
geografisch dicht bij elkaar liggen. Bij voorkeur wonen deze leerondersteuners ook zelf in die regio.
Tijdens professionaliseringsmomenten komen deze regioteams samen in functie van multidisciplinair
overleg, intervisie en casusverdeling. De regioteams groeien naar een autonome werking waarbij zij
zelf ook bepalen wie de ondersteuningsvragen zal beantwoorden met het bieden van leersteun. Ze
worden hierin begeleid door de teamcoach samen met de coördinator.
Per 3 regioteams is er een teamcoach voorzien. Deze medewerkers doen dit 1/2de van hun
opdracht. Als teamcoach bewaken zij het zelfsturende proces van 3 regioteams en begeleiden
deze groepen vooral met het oog op hun groepsdynamisch aspect. In de vorm van indirecte
leersteun, geven ze daarbij input rond coaching en intervisie, bewaken de casusverdeling. Samen met
de coördinator geven zij ook inhoud aan het vormingsaanbod en de organisatie van de
professionaliseringsmomenten. Tenzij er samengekomen wordt met het hele team, organiseren zij
wekelijks een teamvergadering in de regio van hun regioteams.
De leerondersteuners in het midden van het organigram zijn niet verbonden aan één bepaald
regioteam. Deze focusondersteuners lopen voornamelijk vanuit bepaalde focus intensieve,
coachende trajecten in samenwerking met de ondersteuner op een school. Ze zijn als het
ware zowel ondersteuner van de leerling, de leerkracht en het schoolteam als van de leerondersteuner.
Op deze manier trachten we bij te dragen aan de brede expertise-ontwikkeling van alle
leerondersteuners.
Er zijn 12 focusondersteuners elk met hun eigen expertise:
• gedrag
• autisme
• type 2
• basisaanbod
• inclusie
Daarnaast krijgen zij de opdracht om vanuit praktijk ervaringen, inzichten samen te brengen en te
delen met het team leerondersteuners en met de scholen. Hiertoe volgen zij ook in kader van hun
focus geregeld intensieve professionaliseringsmomenten en leggen zij contacten met de academische
wereld.
De coördinatoren coördineren de werking van de regioteams en focusondersteuners. Zij zijn
verantwoordelijke voor de professionaliseringsmomenten en geven samen met de
teamcoaches invulling aan de teamvergaderingen. Zij hebben daarnaast de taak om te zorgen voor
een billijke verdeling van de ondersteuningseenheden over de verschillende scholen heen op basis van
vooropgestelde parameters (geadviseerd door de leersteunraad en beslist door het bestuur). De
directeur en de coördinatoren vormen samen het beleidsteam.
De directeur stelt het beleidsplan van het leersteuncentrum op conform de decretale
bepalingen en trekt als verantwoordelijke de hele organisatie. Ze staat in directe verbinding
met het bestuur en coördineert de samenwerkingsverbanden met externe partners. De
directeur en de coördinatoren vormen samen het beleidsteam. Het beleidsteam voert het
vooropgestelde beleidsplan uit, waakt over een goede evenwichtige samenstelling van het volledige
personeelsbestand en verzorgt de aanwervingen en de aanvangsbegeleiding.
De organisatie wordt ondersteund door een administratief team van twee medewerkers (1,5
FTE). Zij dragen zorg voor de personeelsadministratie, de financiële administratie en de ICT-coördinatie.
De scholen zijn verbonden met het leersteuncentrum, enerzijds door het bestuur (de
verschillende kleuren van de scholen komen terug in de kleuren van de bestuurders),
anderzijds via de leersteunraad. Het bestuur geeft richting aan het beleid van het
leersteuncentrum. Ze kijken toe op de hele organisatie en staan in verbinding met de
verplichte participatieorganen (LOC, CPBW).
LOC
Het Loc is operationeel sinds januari ’24. Het LOC bestaat uit 3 vakbondsafgevaardigden en 3
bestuursleden aangevuld met de directeur.
Welzijn en preventie
Intern:
• IDPBW: preventieadviseur: Peter Bauwens
• Vertrouwenspersonen: 2 leerondersteuners
• CPBW: wordt opgenomen door het LOC
Extern:
• EDPBW: IDEWE
• Preventiedeskundige arbeidsverpleegkundige: Gwen De Sutter, gwen.desutter@idewe.be.
• PAPS: Katrien Derison, katrien.derison@idewe.be.
• Arbeidsarts: Annick Nagels, annick.nagels@idewe.be.
Digitale omkadering
Personeelsadministratie: WISA
Financiële administratie + boekhouding: Count-E
Aanmeldingen en leerlingvolgsysteem: Diplon